Projekty i środki zewnętrzne pozyskane przez Stowarzyszenie Oświatowe „CJZ” w latach 2013-2017
Raport przedstawiony przez Prezesa Stowarzyszenia Oświatowego „CJZ” podczas Walnego Zebrania Stowarzyszenia w dniu 25.04.2017. Raport wlicza projekty, w których udział brały Szkoły prowadzone przez Stowarzyszenie, oraz ich koszty i kwoty otrzymanego dofinansowania.
1. „Z PZU po lekcjach” edycja 2013 r. – Liga młodych odkrywców w Gminie Spiczyn
Projekt był skierowany do dzieci w wieku 6-13 lat z 5 szkół podstawowych z terenu gminy Spiczyn (50 uczniów z 2 szkół-w Januszówce i Zawieprzycach wzięło bezpośrednio udział w pilotażowych zajęciach pozalekcyjnych z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych, na których został wypracowany model organizacji takich zajęć w szkołach podstawowych. 90 uczniów 3 szkół-w Charlężu, Jawidzu i Spiczynie wzięło udział we wszystkich działaniach projektu, oprócz zajęć w szkołach w Zawieprzycach i w Januszówce, których efekty były dla nich dostępne w postaci treści na blogu projektu). W sumie w projekcie wzięło udział ok. 140 uczniów. Pośrednimi uczestnikami byli nauczyciele z całego kraju, którzy po zakończeniu projektu mogli korzystać z wypracowanego w ramach projektu modelu realizacji zajęć pozalekcyjnych z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych dla uczniów szkół podstawowych upublicznionego na blogu pod adresem: Blog CJZ po Lekcjach
I działanie „Eksperymenty na wesoło”
Warsztaty z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych przeprowadzone zostały metodami aktywnymi od 1.09.2013r do 30.06.2014 na zajęciach pozalekcyjnych 1 raz/ tydzień w czasie 2-godz. 45-min. Uczestnicy to 50 uczniów 2 szkół podst. z Januszówki i Zawieprzyc po 25 uczniów klas I-VI. w każdej. 32 warsztaty składały się z części eksperymentalnej i opisowej. Wnioski z zajęć dzieci opisały w dzienniku obserwacji i na blogu , założonym dla potrzeb projektu. W sumie w 2 szkołach podstawowych odbyły się 64 dwugodzinne warsztaty, każdy prowadzony przez 2 n-li.
II działanie – „Dzień Marii Skłodowskiej-Curie”.
W listopadzie – miesiącu urodzin Skłodowskiej uczniowie Szkoły Podstawowej im. Marii Skłodowskiej-Curie wspominają dzieje Uczonej, która mimo iż wywodziła się z prowincji naukowej, jaką była wtedy Polska osiągnęła światowy sukces. W tym roku uroczystość „Dzień Marii Skłodowskiej-Curie” miała wzbudzić zainteresowania uczniów pozostałych szkół podstawowych z terenu gminy Spiczyn dziedzinami nauki, które pasjonowały Marię Skłodowską-Curie. 4 drużyny złożone z uczestników zajęć w szkołach podstawowych w Januszówce i w Zawieprzycach zaprezentowały najciekawsze, wybrane przez siebie doświadczenia. W spotkaniu wzięły udział wszystkie dzieci z projektu oraz po 6 reprezentantów ze szkół podstawowych w Charlężu, Jawidzu i Spiczynie wyłonionych przez n-li w czasie eliminacji do udziału w Gminnym konkursie wiedzy przyrodniczej , autorzy 5 najlepszych prezentacji o Marii Skłodowskiej-Curie (po jednej z każdej szk. podst., autorzy 5 plakatów( po jednym z każdej szkoły) nt. „Skłodowska i nauka”. Zwycięzcy otrzymali nagrody. We wrześniu na blogu projektu umieszczono regulaminy konkursów, w kolejnych miesiącach ukazały się zadania z zakresu wiedzy przyrodniczej dla uczniów klas I-VI. Dodatkową atrakcją w „Dniu Marii Skłodowskiej-Curie były profesjonalne pokazy doświadczeń chemicznych oraz warsztaty z robotyki zaprezentowane przez „Młodego inżyniera”. Święto stało się okazją do zaproszenia gości i przyjaciół szkoły, przedstawicieli Starostwa , Biblioteki Powiatowej w Łęcznej, Gminy Spiczyn, szkół, Publicznej Biblioteki Gminnej, innych instytucji, rodziców i przekazania informacji o realizacji projektu dzięki Fundacji PZU.
III działanie- „Dzień Pitagorasa”.
We wrześniu na blogu projektu umieszczono regulamin konkursu „Dzień Pitagorasa”. W kolejnych miesiącach-zestawy zadań do rozwiązania dla uczniów z klas I-VI. Spośród nich n-le wyłonili z każdej klasy w drodze eliminacji szkolnych jednego ucznia (z 5 szkół podstawowych po 6 uczniów z każdej szkoły), którzy przystąpili do konkursu i reprezentowali daną klasę w Dniu Pitagorasa na konkursie gminnym w Szkole Podstawowej im. Bolesława Prusa w Januszówce w II. 2014r. 3 zwycięzców otrzymało nagrody. Dodatkową atrakcją Dnia Pitagorasa był spektakl „W krainie Matematyki” przygotowany przez uczniów Szkoły Podstawowej im. Marii Skłodowskiej-Curie w Zawieprzycach.
IV działanie- „Liga wiedzy matematyczno-przyrodniczej”.
Liga wiedzy matematyczno-przyrodniczej to 4-godzinnego spotkanie 140 uczestników bezpośrednich projektu (5 grup 30-osobowych z 5 szkół podstawowych biorących udział w projekcie), w sali gimnastycznej ( odpowiednie gabaryty, trybuny)Gimnazjum w Spiczynie. Dwie drużyny z Januszówki i Zawieprzyc przygotowały pokazy eksperymentów wykonywanych w czasie zajęć. Tym razem zaprosiły do udziału uczniów z 3 pozostałych szkół. Zaprezentowały 10 pokazów na tematy wybrane spośród 32, których dotyczy działanie nr 1. Asystowali im nauczyciele z 5 szkół. Dodatkowymi atrakcjami „Ligi wiedzy matematyczno-przyrodniczej” był spektakl „W krainie Matematyki” przygotowany przez uczniów Szkoły Podstawowej im. Marii Skłodowskiej-Curie w Zawieprzycach oraz pokazy z robotyki zaprezentowane przez „Młodego inżyniera” Spotkanie stało się okazją do zaproszenia gości, przedstawicieli Starostwa , Biblioteki Powiatowej w Łęcznej, Gminy Spiczyn, szkół, Publicznej Biblioteki Gminnej, innych instytucji, rodziców i przekazania informacji o realizacji projektu dzięki Fundacji PZU.
V działanie- Publikacja internetowa (blog) promująca model prowadzenia zajęć pozalekcyjnych na temat nauk mat.-przyr.
Warsztatowcy prowadzący zajęcia pozalekcyjne opracowali publikację internetową, umieścili ją na blogu projektu Celem było promowanie dobrych praktyk w zakresie edukacji nauk matematyczno-przyrodniczych wśród dzieci w wieku 6-13 lat. Przygotowali ją w oparciu o materiały z warsztatów, zdjęcia, opinie dzieci, dzienniki obserwacji oraz kontakty z nauczycielami z pozostałych szkół uczestniczących w projekcie. Publikacje umieszczono na blogu projektu w VI. 2014. Dane z bloga docieraja do odbiorców poszukujących dobrych praktyk w całym kraju.
Rezultaty projektu:
- W sumie w Szkole Podstawowej w Januszówce i w Szkole Podstawowej w Zawieprzycach przeprowadzono 128 godzin warsztatów prowadzonych w każdej szkole przez 2 nauczycieli
- Zorganizowano 4 konkursy skierowane do wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy Spiczyn:
- Wiedzy matematycznej- ”Dzień Pitagorasa”, w którym uczestniczyło 30 uczniów w końcowych eliminacjach oraz 19 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Zawieprzycach- uczestników zajęć matematyczno-przyrodniczych
- Wiedzy przyrodniczej- „Dzień Marii Skłodowskiej-Curie”, w którym uczestniczyło 30 uczniów w końcowych eliminacjach.
- Konkurs na prezentację o Marii Skłodowskie-Curie, w którym uczestniczyło 5 uczniów w końcowych eliminacjach.
- Konkurs na plakat „ Skłodowska i nauka”, w którym uczestniczyło 5 uczniów w końcowych eliminacjach.
- Zorganizowano Dzień Marii Skłodowskiej-Curie, w którym uczestniczyło 120 uczniów ze szkół podstawowych z terenu gminy Spiczyn oraz ok. 35 zaproszonych gości.
- Zorganizowano „Ligę wiedzy matematyczno-przyrodniczej”, w której uczestniczyło ok. 150 uczniów szkół podstawowych z terenu Gminy Spiczyn. Gościli również uczniowie Gimnazjum w Spiczynie oraz zaproszeni goście (Starostwo, Gmina, Biblioteki).
- Powstała publikacja internetowa dotycząca dobrych praktyk opublikowana na blogu
- Nastąpił zauważalny wzrost zainteresowań naukami przyrodniczymi wśród 50 uczniów
- Nastąpił zauważalny wzrost wiedzy z zakresy matematyki co najmniej o 30%- rezultat badany na podstawie testu początkowego w stosunku do testu końcowego
- Wzrost wiedzy z przedmiotów przyrodniczych co najmniej o 30%. Rezultat badany j.w
- Powstał blog umieszczony na stronach szkół w Januszówce i w Zawieprzycach, na stronie Stowarzyszenia Oświatowego „CJZ” popularyzujący wiedzę matematyczno-przyrodniczą
Około 150 młodych osób wzięło udział w projekcie (szacunkowo).
Za największy sukces Projektu uważamy zaktywizowanie dzieci w zakresie rozwijania zainteresowań matematyczno-przyrodniczych na etapie szkoły podstawowej, co może skutkować szerszym wyborem przyszłej ścieżki kariery zawodowej. Rynek pracy jest obecnie nasycony pracownikami z wykształceniem humanistycznym. Wciąż natomiast brakuje specjalistów z wykształceniem ścisłym. Udział dzieci uczestniczącym w dodatkowych, aktywizujących zajęciach w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych predysponujących pracowników do osiągania wyższych dochodów, zachęcił uczniów do specjalizacji w zakresie nauk ścisłych, co może im zapewnić im lepszy start na rynku pracy w przyszłości. Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem korzystali z pomocy naukowych pozyskanych dzięki środkom Fundacji PZU. Pomoce te w dużym stopniu przyczynią się do wzbogacenia bazy naszych placówek na kilka najbliższych lat.
Koszt projektu i kwota otrzymanego dofinansowania
Całkowita wartość
projektu |
Całkowite koszty kwalifikowane projektu | Kwota otrzymanego dofinansowania | Łączna kwota
wkładu własnego |
55 215,20 | 55 215,20 | 49 613,56 | 5 601,64 |
2. Projekt w ramach polsko-amerykańskiej Fundacji Wolności „Projektor”- wolontariat studencki „Lider”. Projekt „Warsztaty detektywistyczno-naukowe”- sierpień 2013.
Warsztaty mające na celu ukazanie zapoznanie uczniów z różnymi naukami- chemia, biologia, kryminalistyka, elementy geografii, psychologii oraz ich możliwością w wykorzystaniu w pracy detektywa dla 25 uczniów w wieku 7-11 lat. W warsztatach uczestniczyli uczniowie naszej szkoły oraz dzieci spędzające wakacje w Zawieprzycach.
3. Projekt w ramach polsko-amerykańskiej Fundacji Wolności „Projektor”- wolontariat studencki „Lider”. Projekt „Kreatywny wrzesień” – wrzesień 2013.
Warsztaty mające na celu pomoc dzieciom w rozwijaniu własnego potencjału dla 20 uczniów.
4. Projekt w ramach polsko-amerykańskiej Fundacji Wolności „Projektor”- wolontariat studencki „Lider”. Projekt „Odkrywcy Zawieprzyc. Ochrona środowiska? Naturalnie” – Listopad 2013.
Warsztaty mające na celu ukazanie niebezpieczeństw zagrażających środowisku przyrodniczemu w wyniku niewłaściwej gospodarki człowieka dla 25 uczniów z klas 0-VI.
5. Projekt w ramach polsko-amerykańskiej Fundacji Wolności „Projektor”- wolontariat studencki „Lider”. Projekt Odkrywcy Zawieprzyc- matematyka – Listopad 2013.
Warsztaty mające na celu zainteresowanie uczniów naukami ścisłymi w sposób praktyczny, przez zabawę dla 25 uczniów z klas IV-VI.
6. Projekt w ramach polsko-amerykańskiej Fundacji Wolności „Projektor”- wolontariat studencki „Lider”. Projekt „Chemiczne show” – Listopad 2013.
Warsztaty mające na celu zainteresowanie uczniów naukami ścisłymi w sposób praktyczny, przez doświadczenia i eksperymenty dla 25 uczniów w wieku 10-13 lat.
7. „Młoda Chorągiew Króla Jana III Sobieskiego”
Celem głównym projektu było poszerzenie wiedzy na temat dziedzictwa historycznego Szlaku Jana III Sobieskiego i tkwiącego w nim potencjału do rozwijania działalności gospodarczej wśród 130 uczniów szkół podstawowych na Szlaku Jana III Sobieskiego do 30.06.2014.
W ramach zajęć historycznych pt.: „Śladami zabytków” (01.03.2014 – 30.06.2014) zostało przeprowadzonych 120 h warsztatów z historii, po 40 h w każdej szkole (Charlęż, Januszówka, Zawieprzyce), w zakresie 3h/tydzień. W zajęciach uczestniczyło 45 uczniów, po 15 z każdej ze szkół. Dzieci objęły opieką zabytki znajdujące się na terenie Gminy Spiczyn związane z postacią Jana III Sobieskiego, zbadały ich historię, założyły karty zabytków, wykonały zdjęcia zakupionymi aparatami, które zostały wydrukowane i przygotowały się do roli przewodników. Uczniowie wzięli udział w wycieczce do Wilanowa.
W ramach zajęć dziennikarskich: „Fakty ze Szlaku Jana III Sobieskiego” (01.03.2014– 30.06.2014) zrealizowane zostały warsztaty w ilości 120 h, po 40 h w każdej szkole.
W zajęciach uczestniczyło 45 uczniów, po 15 ze szkół (Charlęż, Januszówka, Zawieprzyce). Uczniowie opracowali na zakupionych komputerach karty zabytków, przygotowali materiały do folderu, na gazetki ścienne oraz na zakupione przenośne tablice ekspozycyjne. Artykuły opracowywane przez dzieci dotyczyły:
- Historii zabytków w 6 gminach Szlaku JIIIS
- Wywiadów z przedsiębiorcami Szlaku JIIIS-prowadzenia działalności gospodarczej na Szlaku JIIIS
3.Wywiadów z turystami Szlaku JIIIS.
W ramach zajęć teatralnych: „Teatr z życia Króla Jana” (01.03.2014 do 30.06.2014)
zostały przeprowadzone warsztaty teatralne w ilości 120 h, po 40 h w każdej szkole, w wymiarze 3h/tydzień. W zajęciach uczestniczyło 45 uczniów w wieku 7-13 lat z 3 w/w szkół. Spektakl był wystawiony w trakcie Majówki w Zawieprzycach (11.V. 2014) i podczas IV Pikniku w Charlężu (8.VI.2014), w czasie Olimpiady Wiedzy ze Szlaku Jana III Sobieskiego, którą zorganizowano w Szkole Podstawowej im. Marii Skłodowskiej-Curie w Zawieprzycach 25.VI.2014 oraz na obchodach 15-lecia powiatu Łęczyńskiego 21 września 2014r. Spektakl był przygotowany podczas warsztatów teatralnych oraz na próbach koła teatralnego w szkole. Aktorzy wystąpili w strojach historycznych uszytych w ramach projektu.
I Olimpiada wiedzy o Szlaku Jana III Sobieskiego (1.03.2014- 30.06.2014), którą zorganizowano w Szkole Podstawowej im. Marii Skłodowskiej-Curie w Zawieprzycach przy współpracy Szkoły Podstawowej w Charlężu oraz Szkoły Podstawowej w Januszówce została wzbogacona wystawieniem spektaklu „Teatr z życia Króla Jana”, oraz profesjonalnie przygotowanym spacerem z informacja przewodników wyszkolonych na zajęciach historycznych. Informacje o regulaminie konkursu zostały przesłane do wszystkich szkół podstawowych 6 gmin uczestniczących w projekcie Szlaku Jana III Sobieskiego. Ideą tego spotkania było przybliżenie marki Szlaku JIIIS i wskazanie możliwości rozwoju potencjału turystycznego regionu. Laureaci otrzymali nagrody. Olimpiada jest organizowana cyklicznie w następnych latach. Rezultatem działania było poszerzenie wiedzy na temat Szlaku JIIIS wśród 130 uczniów szkół podstawowych na Szlaku JIIIS oraz w ich najbliższym otoczeniu.
Folder informacyjny (1.04.2014- 30.06.2014) wydano w nakładzie 450 sztuk (VI.2014) w celu promocji postaci, epoki króla Jana, marki Szlaku JIIIS.
Publikacja jest podsumowaniem wszystkich działań projektu i opisuje model edukacji historycznej, znajdują się tu informacje z przeprowadzonych warsztatów, konkursów, wyjazdu i spotkań edukacyjnych z uwzględnieniem treści dotyczących przedsiębiorczości na Szlaku JIIIS.
Koszt projektu i kwota otrzymanego dofinansowania
Całkowita wartość
projektu (w PLN) |
Całkowite koszty kwalifikowane projektu
(w PLN) |
Kwota otrzymanego dofinansowania
(w PLN) |
Łączna kwota
wkładu własnego (w PLN) |
54316,31 | 54316,31 | 48803,03 | 5513,28 |
8. „Zobaczyć, dotknąć, przeżyć – żeby miejsca nieznane stały się znane. Edukacja przez turystykę”- projekt realizowany w czerwcu 2014r.
Celem realizacji zadania publicznego było rozbudzenie u uczniów szkół podstawowych z terenu Gminy Spiczyn ciekawości świata, pasji i aktywności życiowej poprzez zapewnienie dostępu do atrakcyjnej oferty różnych instytucji kultury w trakcie trwania zadania, w czasie czterech wyjazdów do stolicy województwa (Lublin), Kazimierza, Janowca, Puław, Dęblina oraz Wilanowa, które w interesujący i atrakcyjny sposób zachęciły dzieci i młodzież do poznawania historii, dzieł twórców i artystów poprzez bezpośredni kontakt z różnymi formami wiedzy, kultury, sztuki, dziedzictwa narodowego. w ramach realizacji projektu zapewniono 45 beneficjentom teatralnych zajęcia pozalekcyjne.
W ramach działania z Od zabawy do teatru…” zorganizowano warsztaty teatralne – po 8 godzin w każdej szkole, przeprowadzone metodami aktywnymi, w których udział zachęcił do sięgnięcia do kultury wysokiej i kontaktu z żywą sceną oraz zasobami historii. Zajęcia odbywały się w godzinach popołudniowych, w ramach zajęć pozalekcyjnych – łącznie 24 godziny. W zajęciach uczestniczyło 45 uczniów ze szkół podstawowych w Zwieprzycach, Januszówce, Charlężu z klas I-VI. Prezentacja umiejętności uczestników zajęć teatralnych w czasie zorganizowanych spektakli była okazją nie tylko do zaprezentowania umiejętności, ale też do zaciekawienia tą dziedziną wszystkich uczniów.
„Żywa historia w niezwykłym Wilanowie” – to wyjazd edukacyjny do Wilanowa.
Muzeum wilanowskie jest najstarszym polskim muzeum sztuki. 45 uczniów szkół jeszcze nigdy nie zwiedzali muzeum takiej klasy jak Wilanów. Ciekawa oferta lekcji historycznych uświadomiła uczniom, że muzeum to nie tylko bogactwo eksponatów, ale również kontakt z żywą historią.
Działanie „Urokliwe zakątki Lubelszczyzny” stało się okazją do zwidzenia Kazimierza Dolnego – kolebki kultury i sztuki naszego regionu. Bogactwo muzeów, galerii i dziedzictwo kulturowe sprawiają, że miasteczko jest miejscem bardzo chętnie odwiedzanym zarówno przez wycieczki szkolne jak też turystów. Chcąc zapoznać również nasze (45) dzieci z dorobkiem kulturalnym regionu lubelskiego, a także z dziedzictwem narodowym, w programie naszej wyprawy do Kazimierza Dolnego znalazły się miejsca związane z historią, sztuką i kulturą miasteczka i regionu..
„Kultura w Lublinie”. Jednym z celów zadania było uświadomienie uczniom, że prawdziwą sztukę, ciekawe miejsca, interesującą ofertę wydarzeń kulturalnych można znaleźć również w pobliskim mieście, gdzie czas można spędzić nie tylko galeriach handlowych. Wędrówka po mieście po szlakach turystycznych i historycznych przybliżyła 45 dzieciom historię miasta i zachęci do poznawania jego uroków również w przyszłości.
Działanie – „Urokliwe zakątki Lubelszczyzny” – Nałęczów, Puławy, Dęblin – bogactwo muzeów, galerii i zabytków sprawiły, że Puławy zyskały miano „Polskich Aten”.
Na przełomie XVIII i XIX w. rezydencja Czartoryskich stała się drugim po Warszawie ośrodkiem życia politycznego i kulturalnego na ziemiach polskich. Miasteczka są bardzo chętnie odwiedzane zarówno przez wycieczki szkolne jak też turystów. Chcąc zapoznać również 45 dzieci z dorobkiem kulturalnym regionu lubelskiego, a także z dziedzictwem narodowym, w programie naszej wyprawy znalazły się miejsca związane z obronnością, historią, sztuką, i kulturą.
Koszt projektu i kwota otrzymanego dofinansowania
Całkowita wartość
projektu |
Całkowite koszty kwalifikowane projektu | Kwota otrzymanego dofinansowania | Łączna kwota
wkładu własnego |
14 261,82
|
14 261,82
|
5 000,00 | 9 261,82 |
9. Projekt w ramach polsko amerykańskiej Fundacji Wolności „Projektor”- wolontariat studencki „Lider”. Projekt „Wakacje na wesoło”. lipiec i sierpień 2014
Warsztaty mające na celu ukazanie zapoznanie uczniów z kreatywnym sposobem spedzania czasu wolnego (gry i zabawy w j. angielskim, zajęcia ruchowe, integracyjne, pobudzające kreatywność. zajęcia cyrkowe, artystyczne, zajęcia z chińskiej kaligrafii, teatralne, z chustą Klanzy, kalambury, łamigłówki dla 25 uczniów w wieku 7-11 lat. W warsztatach uczestniczyli uczniowie naszej szkoły oraz dzieci spędzające wakacje w Zawieprzycach.
10. „Ze smakiem po Szlaku Jana III Sobieskiego”
Celem głównym projektu był wzrost świadomości kulinarnych, poszerzenie wiedzy na temat dziedzictwa historycznego Szlaku JIIIS i tkwiącego w nim potencjału do rozwijania działalności gospodarczej wśród 100 uczniów szkół podstawowych na Szlaku JIIIS
W ramach spotkania inaugurującego projekt w dniu 12.12.2014 roku promowana była marka Szlaku JIIIS oraz Szwajcarsko- Polski Program Współpracy. Uczestnicy poznali cele i plan projektu. Poznali historię Zawieprzyc, powiązania JIIIS i Atanazego Miączyńskiego z Gminą Spiczyn. W spotkaniu wzięli udział uczniowie szkół z Charlęża, Januszówki i Zawieprzyc, władze samorządowe, rodzice uczniów, działacze i przedsiębiorcy związani z branżą spożywczą i przetwórczą z terenu Gminy Spiczyn.
Uczniowie wzięli udział w warsztatach dziennikarskich. Przeprowadzono 135 godzin warsztatów w okresie od grudnia 2014 r. do kwietnia 2015 r. w trzech szkołach: w Charlężu, Januszówce i Zawieprzycach, w każdej po 45 godzin, dla jednej grupy wiekowej od 9 do 12 lat. W każdej szkole w warsztatach wzięło udział 15 uczniów. Tematyka zajęć dotyczyła historii, opowieści kulinarnych, poszukiwania w różnych źródłach przepisów na potrawy z czasów Jana III Sobieskiego. Uczestnicy warsztatów opracowali karty potraw z czasów Jana III Sobieskiego, przygotowali do publikacji opowiadania laureatów międzyszkolnego konkursu literackiego, przygotowali materiały na strony internetowe, gazetki ścienne i zdjęcia na tablice ekspozycyjne. Młodzi dziennikarze przygotowali materiały do książki.
Zorganizowano międzyszkolny Konkurs literacki „Smaki Jana III Sobieskiego”
dotyczący zwyczajów i sztuki kulinarnej z czasów Jana III Sobieskiego. Informacje o regulaminie konkursu zostały przesłane do szkół podstawowych 6 gmin uczestniczących w projekcie Szlaku. Ideą tego konkursu było przybliżenie marki Szlaku JIIIS i wskazanie możliwości rozwoju potencjału turystycznego regionu. Wpłynęło 19 prac. Laureaci otrzymali nagrody. Najlepsze opowiadania zostały opublikowane w książce.
Przeprowadzono 120 godzin warsztatów kulinarnych w okresie od grudnia 2014 do końca kwietnia 2015r. w trzech szkołach: w Charlężu, Januszówce i Zawieprzycach, po 30 godzin. W każdej szkole warsztaty prowadziły 2 osoby. Ponadto w ramach 120 godz., 30 godz. (po 10 godzin w każdej szkole) przeznaczono do dyspozycji instruktora – kucharza.Tematyka warsztatów dotyczyła wiedzy i umiejętności praktycznych związanych z przygotowywaniem i serwowaniem potraw z czasów JIIIS. Potrawy dostosowano do czasów współczesnych. W czasie pokazów kulinarnych na zakończenie projektu zaprezentowano potrawy z czasów Króla Jana III. W ramach warsztatów zakupiono książki kulinarne, naczynia, stoły i urządzenia kuchenne i kompletne stroje kucharskie oraz fartuchy kuchenne i nakrycia głowy. Uczestnicy warsztatów wzięli udział w wyjeździe edukacyjnym Szlakiem JIIIS.
Wydano publikację w nakładzie 500 sztuk- „Smaki Epoki Jana III Sobieskiego- sprawdzone przepisy i trochę historii”, do której materiały opracowano na warsztatach dziennikarskich i która jest podsumowaniem rezultatów wszystkich działań projektu. Zamieszczone w niej zostały informacje z przeprowadzonych warsztatów, konkursów, wyjazdu i spotkań edukacyjnych oraz najlepsze opowiadania konkursowe. Publikacja zawiera zbiór przepisów i zdjęć kulinarnych.
Spotkania podsumowujące zorganizowano w trzech szkołach: w Charlężu, Januszówce i Zawieprzycach w kwietniu 2015 roku. Główne spotkanie podsumowujące odbyło się 24 kwietnia 2015 roku w Charlężu. Uczestniczyli w nim uczniowie i pracownicy szkół, rodzice i mieszkańcy tych miejscowości, reprezentanci zaprzyjaźnionych szkół i instytucji, władze samorządowe oraz uczestnicy II Olimpiady Wiedzy o Szlaku Jana III Sobieskiego i laureaci Konkursu Literackiego. W trakcie spotkań odbyły się: wystawa fotograficzna dotycząca działań w ramach projektu, prezentacja wydanej książki, pokazy kulinarne, zabawy o tematyce kulinarnej. Projekt i książka ponadto była promowana w czasie Majówki w Zawieprzycach. Podczas majówki również prezentowano nagrodzone prace literackie.
Koszt projektu i kwota otrzymanego dofinansowania
Całkowita wartość
projektu |
Całkowite koszty kwalifikowane projektu | Kwota otrzymanego dofinansowania | Łączna kwota
wkładu własnego |
48 974,99 | 48 974,99 | 43 739,56 | 5 235,43 |
11. Fundacja BGK – „Z rodziną – od zabawy do teatru”
Projekt realizowano od 1 stycznia do 30 czerwca 2015 r.
Trudna sytuacja materialna części rodzin nie pozwalała rodzicom uzupełniać wiedzę dzieci i pobudzać do rozwijania pasji i zainteresowań. Udział dzieci w projekcie zwiększył ich szanse edukacyjne, zachęcił do rozwijania zainteresowań i pasji. Zapewniono dzieciom z oddziałów przedszkolnych oraz klas I ofertę zajęć edukacyjnych poszerzających podstawowe działania prowadzone przez szkoły i stymulujące ich rozwój na różnych polach: językowo-teatralnym, muzycznym, ruchowym i plastycznym. Dzieci i ich rodzice nabyli nawyki kulturowe np. uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, czytania i tworzenia, zarazem budując kompetencje kulturowe niezbędne do ich realizacji. Uczestnicy projektu nabyli umiejętności wspólnego przeżywania w czasie czytania opowiadań, scenariuszy, oglądania, realizacji spektaklu, umiejętności współdziałania, swobodę i otwartość w kontakcie z innymi osobami, rozwój wyobraźni i ekspresji. Mieli możliwość radosnego spędzanie wspólnie czasu, odkrywania rzeczywistości przy współudziale rodziców i nauczycieli. Dzięki wspólnym zajęciom z instruktorami rozwinęli umiejętność poprawnego wysławiania się, recytacji, śpiewu, gry na instrumentach, prezentacji, umiejętności manualne, koordynację wzrokowo-ruchową, wrażliwość na piękno poprzez poznanie muzyki i sztuki. Rozwinięto umiejętności pracy w grupie – szacunku dla innych. Pomoce zakupione do szkół biorących udział w projekcie wzbogacą ofertę szkół, atrakcyjność zajęć. Odbiorcami projektu było 52 dzieci uczęszczających do oddziałów przedszkolnych i klas I w Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Charlężu i w Szkole Podstawowej im. Marii Skłodowskiej – Curie w Zawieprzycach.
Z każdej szkoły – dzieci z oddziału przedszkolnego (19 w Charlężu, 16 w Zawieprzycach) w wieku 4 – 6 lat oraz uczniowie klasy I (9 w Charlężu, 8 w Zawieprzycach) w wieku 6 – 8 lat.
W czasie zajęć plastycznych rodzice, opiekunowie dzieci wykonali okolicznościowe prace plastyczne oraz przygotowali dekoracje, wykonali kostiumy i wzięli udział w spektaklach. Na niektóre zajęcia (wykonywanie ozdób wiosenno-świątecznych, upominków okolicznościowych – z okazji Dnia Kobiet, Dnia Matki i Ojca, Dnia Babci i Dziadka) zaproszono lokalnych twórców, babcie lub rodziców pasjonujących się rękodziełem. Rezultatem było zwiększenie umiejętności manualnych, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzrost wrażliwości estetycznej i umiejętności plastycznych. Prace dzieci prezentowano na wystawach szkolnych i w czasie Dnia Rodziny, organizowanych z udziałem rodziców.
Na zajęciach językowo-teatralnych (72 godziny), w czasie których rodzice wspólnie z dziećmi czytali i interpretowali utwory dla dzieci oraz poznawali tajniki teatru lalki i aktora, dzieci wspólnie z rodzicami wybrali scenariusze i przygotowali spektakle, które zostały wystawione w czasie Dnia Rodziny i Pikniku Rodzinnego w każdej ze szkół. Rezultatem działania było zwiększenie umiejętności poprawnego wysławiania się, recytacji, śpiewu, gry na instrumentach, prezentacji.
Zorganizowano dwie imprezy integracyjne: w Charlężu i Zawieprzycach.
W czasie „Dni Rodziny” spotkało się kilka pokoleń: dzieci, rodzice i dziadkowie. Dzieci z rodzicami zaprezentowali spektakle, przygotowali wystawy wykonanych prac, przeprowadzili zabawy i konkursy. Rodzice przygotowali lokalne potrawy do degustacji. Uczestnicy zajęć otrzymali pamiątkowe dyplomy za udział w projekcie. Współpraca z rodzicami układała się bardzo pozytywnie, rodzice aktywnie włączyli się w pracę szkół.
Zajęcia stały się świetną okazją do integracji międzypokoleniowej, zrozumienia możliwość dostępu do dóbr kultury każdym miejscu swojego pobytu, dzieci i rodzice stali się bardziej świadomymi odbiorcami, poznali ciekawe sposoby spędzania wspólnie czasu wolnego. Rodzice czynnie włączyli się w planowanie programu zajęć oraz realizację projektu. Wzięli udział w zajęciach muzyczno-ruchowych (36 godzin), plastycznych (72 godziny), językowo-teatralnych zarówno jako asystenci prowadzących zajęcia, jak i uczestnicy tych zajęć razem ze swoimi dziećmi. Oprócz asystowania nauczycielom w czasie zajęć muzyczno-ruchowych wzięli udział w zabawach, proponowali niektóre utwory, zabawy i piosenki do opracowania. Na zajęciach plastycznych pomogli dzieciom w wykonaniu trudniejszych zadań np. kostiumy teatralne, dekoracje.
Zajęcia językowo-teatralne stały się okazją do czytania przez rodziców utworów dla dzieci, wspólnego decydowania o wyborze lub tworzeniu scenariusza przedstawienia, przygotowania spektaklu a także wystąpienia razem z dziećmi na scenie. Rodzice razem z nauczycielami zaplanowali przebieg Dnia Rodziny, który był okazją do zaprezentowania efektów pracy dzieci, rodziców i nauczycieli, integracji międzypokoleniowej.
Przygotowali poczęstunek dla wszystkich uczestników projektu, zaaranżowali wspólne konkursy, zabawy dla wszystkich uczestników. „Dzień Rodziny” zapoczątkował tradycję cyklicznych spotkań wszystkich pokoleń, stał się jedną z niewielu okazji do wymiany doświadczeń, wspólnej zabawy, utrwalenia nowych sposobów spędzania czasu wolnego.
Koszt projektu i kwota otrzymanego dofinansowania
Całkowita wartość
projektu |
Całkowite koszty kwalifikowane projektu | Kwota otrzymanego dofinansowania | Łączna kwota
wkładu własnego |
11 000,00 | 11 000,00 | 10 000,00 | 1 000,00 |
12. „Młodzi wytwórcy pamiątek, dzieł malarskich, fotografii ze Szlaku Jana III Sobieskiego”.
Celem głównym było poszerzenie wiedzy na temat dziedzictwa historycznego Szlaku JIIIS i tkwiącego w nim potencjału i wykorzystania nabytych umiejętności do rozwijania działalności gospodarczej wśród 90 uczniów na Szlaku JIIIS od 1.05.2015 do 31.07.2015.
Na Spotkanie inaugurującym projekt – w czasie Majówki Historycznej w Zawieprzycach przekazano informację o rozpoczęciu projektu rozwijającego pasje, zdolności artystyczne i ducha przedsiębiorczości. Odbyło się to w odpowiedniej scenografii i w strojach z czasów Sobieskiego.
Zrealizowano Warsztaty fotograficzne w ilości 90 h, po 30 h w każdej szkole dla 30 uczniów, po 10 z każdej ze szkół. Rozwinęły one pasję, wiedzę oraz udoskonaliły umiejętności z dziedziny fotografii. Pobudziły kreatywność i umożliwiły realizację twórczych pomysłów poprzez posługiwanie się środkami artystycznymi, właściwymi dla fotografii. Uczestnicy nauczyli się posługiwania się profesjonalnym aparatem fotograficznym oraz zainteresowali kulturą i pięknem okolicy ze szczególnym uwzględnieniem zabytków, ciekawych miejsc leżących na Szlaku JIIIS. Nauczyli się wykorzystania zdjęć w celu marketingu. Dokonali samooceny i oceny prac innych. Zorganizowano plenery fotograficzne wyjazdowe i w okolicy oraz wystawy na podsumowanie działań.
Przeprowadzono 90 h warsztatów plastycznych, po 30 h w każdej szkole dla 30 uczniów, po 10 z każdej ze szkół. Zrealizowano działania plastyczne w różnych technikach i formach z wykorzystaniem profesjonalnych materiałów plastycznych jak też w oparciu o materiały znalezione w najbliższym otoczeniu. Uczestnicy zapoznali się z podstawowymi technikami rysunkowymi, szkicem i technikami malarskimi. Każde zadanie odkrywało nowe możliwości, zachęcało do eksperymentowania i rozwijania własnej pomysłowości. Dzieci nauczyły się eksponować prace, przygotowywać wystawy, wykorzystywać własne dzieła jako pamiątki m. in. dotyczące Szlaku JIIIS. Zorganizowano plenery malarskie wyjazdowe i w okolicy oraz wystawy na podsumowanie działań.
Przeprowadzono 90 h Warsztatów rękodzieła i pamiątkarskich, po 30 h w każdej szkole dla 30 uczniów, po 10 z każdej ze szkół, których celem była popularyzacja rękodzieła i pamiątkarstwa jako atrakcyjnej formy aktywności, pozwalającej na zdobycie nowych umiejętności, propagowanie czynnego uczestnictwa w kulturalnym i turystycznym życiu miejscowości na Szlaku JIIIS, edukacja i promocja. Umiejętności zdobyte podczas spotkań zastosowano przy wykonywaniu pamiątek. Uczestnicy stworzyli formy dekoracyjne i użytkowe, mogące służyć jako pamiątki dla turystów ze Szlaku. Dzieci uwrażliwiły się na otaczającą rzeczywistość, pokazały otaczający świat w swej twórczości. Uczestnicy zapoznali się z tradycją, kulturą, zapomnianym rękodzielnictwem polskim, wzięli udział w wyjeździe edukacyjnym.
Powstała strona internetowa, której celem jest promowanie działań, efektów w zakresie edukacji artystycznej z elementami przedsiębiorczości wśród uczestników zajęć w oparciu o zdjęcia, opinie i relacje. Przyczyniła się do zaangażowania uczestników zajęć w promocję własnych działań.
Spotkanie podsumowujące zostało zorganizowane w Zawieprzycach w lipcu 2015 roku. Uczestniczyli w nim uczniowie i pracownicy ze szkół biorących udział w projekcie, rodzice i mieszkańcy Gminy Spiczyn oraz reprezentanci zaprzyjaźnionych szkół i instytucji ze Szlaku.
Odbyły się 3 wystawy: wystawa fotografii najciekawszych obiektów i miejsc ze Szlaku JIIIS, dzieł plastycznych, wyrobów rękodzieła artystycznego i pamiątek, degustacja tradycyjnych potraw wykonanych przez przedsiębiorców i wytwórców z firm leżących na Szlaku, zabawy z czasów króla Jana III Sobieskiego.
Koszt projektu i kwota otrzymanego dofinansowania
Całkowita wartość
projektu |
Całkowite koszty kwalifikowane projektu | Kwota otrzymanego dofinansowania | Łączna kwota
wkładu własnego |
35 950,17 | 35 950,17 | 32 355,15 | 3 595,02 |
13. Fundacja BGK – „Mali Sztukmistrze- rodzinne zabawy cyrkowe„Projekt realizowany od 1 stycznia – 30 czerwca 2016 r.
Odbiorcami projektu było 78 dzieci uczęszczających do oddziałów przedszkolnych i klas I w S.P. w Charlężu, w S.P. w Januszówce i w S.P. w Zawieprzycach. Z każdej szkoły – dzieci z oddziału przedszkolnego (19 w Charlężu, 15 w Zawieprzycach, 16 w Januszówce) oraz uczniowie klasy I (7 w Charlężu, 13 w Zawieprzycach i 8 w Januszówce) wzięło bezpośredni udział w zajęciach sztuki cyrkowej, zajęciach plastycznych w ilości 135 w trzech szkołach oraz we wszystkich pozostałych działaniach projektu.
Zrealizowano zajęcia dodatkowe zajęcia sztuki cyrkowej w ilości 90 godzin oraz zajęcia plastyczne w ilości 45 godzin dla 78 dzieci z oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych, co zwiększyło umiejętności manualne, rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozbudziło ciekawość i chęć poznawania świata. Dzieci nabyły umiejętności sztuki cyrkowej i prezentacji swoich umiejętności. Dzieci i rodzice stali się świadomymi odbiorcami różnych rodzajów sztuki i kultury, poznali ciekawe sposoby spędzania wspólnie czasu wolnego. Trudna sytuacja materialna niektórych rodzin, niedogodności komunikacyjne utrudniające dojazd do większych ośrodków nie pozwalają rodzicom na uzupełnianie wiedzy dzieci i rozwijanie pasji i zainteresowań. Udział dzieci w projekcie zwiększył ich szanse edukacyjne, zachęcił do rozwijania zainteresowań i pasji. Rodzice, opiekunowie dzieci wykonali okolicznościowe prace plastyczne oraz przygotowali dekoracje i wzięli udział w spektaklach. Rodzice czynnie włączyli się w planowanie programu zajęć oraz realizację projektu. Wzięli udział w zajęciach plastycznych i sztuki cyrkowej zarówno jako asystenci prowadzących zajęcia, jak i uczestnicy tych zajęć razem ze swoimi dziećmi.
Zajęcia sztuki cyrkowej stały się okazją do wspólnych ćwiczeń, zabawy, przygotowania spektaklu a także wystąpienia razem z dziećmi na arenie cyrkowej.
W czasie zajęć dzieci wspólnie z rodzicami wykonali kostiumy niezbędne do wystawienia spektakli. Na niektóre zajęcia (make-up sceniczny, cyrkowy) zaproszono lokalną wizażystkę z firmy kosmetycznej. Rezultatem jest zwiększenie umiejętności manualnych, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzrost wrażliwości estetycznej i umiejętności plastycznych. Prace dzieci prezentowano na wystawach szkolnych i w czasie Dnia Rodziny, organizowanych z udziałem rodziców.
Zorganizowano trzy imprezy: w Charlężu, w Januszówce i w Zawieprzycach. W czasie Święta Szkoły, Dnia Rodziny i Pikniku Rodzinnego spotkało się kilka pokoleń: dzieci, rodzice i dziadkowie, w których wzięło udział około 600 osób. Dzieci z rodzeństwem i rodzicami zaprezentowali spektakle, przygotowali wystawy wykonanych prac, przeprowadzili zabawy i konkursy. Rodzice przygotowali lokalne potrawy do degustacji. Uczestnicy zajęć otrzymali pamiątkowe dyplomy za udział w projekcie.
Współpraca z rodzicami układała się bardzo pozytywnie, rodzice aktywnie włączyli się w pracę szkół. Zajęcia stały się świetną okazją do integracji międzypokoleniowej, zrozumienia możliwości dostępu do dóbr kultury każdym miejscu swojego pobytu, dzieci i rodzice stali się bardziej świadomymi odbiorcami, poznali ciekawe sposoby spędzania wspólnie czasu wolnego. Rodzice razem z instruktorami i nauczycielami zaplanowali przebieg Święta Szkoły, Dnia Rodziny i Pikniku Rodzinnego, który był okazją do zaprezentowania efektów pracy dzieci, rodziców i nauczycieli, integracji międzypokoleniowej. Przygotowali poczęstunek dla wszystkich uczestników projektu, zaaranżowali wspólne konkursy, zabawy dla wszystkich uczestników.
Spotkania zapoczątkowały tradycję cyklicznych spotkań wszystkich pokoleń, stał się jedną z niewielu okazji do wymiany doświadczeń, wspólnej zabawy, utrwalenia nowych sposobów spędzania czasu wolnego. Nauczyciele dostrzegli rzeczywiste zainteresowania i uzdolnienia dzieci co skutkuje włączeniem ćwiczeń i zabaw opartych na pedagogice cyrku do tematyki zajęć wychowania fizycznego
Koszt projektu i kwota otrzymanego dofinansowania
Całkowita wartość
projektu |
Całkowite koszty kwalifikowane projektu | Kwota otrzymanego dofinansowania | Łączna kwota
wkładu własnego |
11 087,02 | 11 087,02 | 10 000,00 | 1087,02 |
14. Projekt z Programu rządowego „Książki naszych marzeń”.
W roku szkolnym 2015/2016 Stowarzyszenie Oświatowe „CJZ” zrealizowało w Szkole program rządowy „Książki naszych marzeń” o wartości 1300,00 na szkołę (w tym 300,00 zł wkładu własnego). Zakupiono książki do biblioteki szkolnej oraz zrealizowano w szkole cykl imprez zachęcających do czytania (np. Noc z książką)
15. Projekt z Programu rządowego- „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”.
Priorytet 3 dotyczącego wspierania organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych: wysokość wsparcia dla Szkoły w Zawieprzycach wynosi 3100 zł, w tym 620,00 zł wkładu własnego. Zakupiono książki do biblioteki szkolnej, zrealizowano cykl projektów edukacyjnych promujących czytelnictwo.